Om
Kunstneren Richard Deacon har smeltet sammen sine inntrykk fra Gjøvik til en fem meter høy skulptur i sandstøpt aluminium.
Foran Fjellhallen på Gjøvik troner skulpturen Gripping. Den avbilder ikke en bestemt form, og går vi nærmere og beveger oss rundt den, gir den inntrykk av å bestå av ulike elementer som har smeltet sammen. Assosiasjoner til stein og fjell er nærliggende, og Gripping kan sees som en kommentar til stedet der den er plassert.
Kunstnerens kommentar
– Inspirasjonen til skulpturen er en kombinasjon av Fjellhallen som en enorm grotte i fjellet, og den industrielle aktiviteten på Gjøvik- spesielt når det gjelder fiskeutstyr. Alt dette medvirket til hvordan skulpturen har blitt, sier kunstneren Richard Deacon.
Symbolikken bak "Gripping"
Fjellhallen er kjent for sine klatrevegger, og skulpturens tittel “Gripping” understreker en nødvendighet ved klatring: man må holde seg fast i hånd- og fotfestene. Men i tittelen skjuler det seg også referanser til fabrikken O.Mustad & Søn på Gjøvik. Fabrikken produserer fiskekroker, binderser og spikre, objekter som skal gripe og holde fast. Og selv om vi ikke kan se det direkte, er både klatreveggene, bindersene og fiskekrokene elementer i kunstverket, smeltet sammen til en helhet. Formene, funksjonene og variasjonene av kroker og fester dannet bakgrunn for Deacons arbeid med skulpturen.
Om Richard Deacon
Den britiske kunstneren Richard Deacon er anerkjent internasjonalt og belønnet med en rekke priser. I 1987 vant han Turner-prisen som deles ut årlig til en britisk kunstner. Hans offentlige skulpturer er spredd over hele verden.